torsdag 26 november 2015

Sveriges BNP-Chock?

På måndag den 30 november släpper sadistiska stencilbyrån, ähum, jag menar statiska centralbyrån BNP-statistiken för det tredje kvartalet. Jag kikade lite snabbt på de underliggande siffrorna och min bedömning är att resultatet kommer att komma in som en överraskning i det högre intervallet (till exempel ökar både import och export, hushållens lån, befolkning och offentliga utgifter i frisk takt). För närvarande ligger ökningstakten för BNP på 3,3% på årsbasis. Regeringens prognos för i år är på 2,6%. Jag tror på en ökning på årsbasis som både överstiger regeringens scenario och nuvarande takt på 3,3%. Vidare tror jag att vi kommer att se detta redan i tredje kvartalet som rapporteras på måndag.

Detta är givetvis ett alldeles eget okvalificerat stalltips. Jag lovar att om jag har fel skall jag klä mig i säck och aska. Om jag har rätt kommer jag hölja mig själv i ära.

Hur det än går med min gissning så är Sveriges tillväxt en av de högsta i Europa. Vad den höga tillväxten får för konsekvenser får bli ämnet för en annan blogg.

Mitt tips för BNP tredje kvartalet med vägda sannolikheter

Tillväxt årsbasis                     Sannolikhet
säsongjusterat
fasta priser

0-1,5%                                     1%
1,5-2,6%                                  14%
2,6-3,3%                                  25%
>3,3%                                      60%

1 kommentar:

  1. Då kom siffrorna in, det blev 3,9% mätt i fasta priser säsongsjusterat.

    SvaraRadera